Det enda vi kan vara säkra på är osäkerheten
I slutet av 2019 slog vi på Paragon Creative Communications Nordics upp dörrarna till vårt alldeles nya kontor. Glädjen var stor, och framtidstron ännu större. Men efter bara några månader förändrades hela världen totalt. Här berättar vår Agency Director Annica Ljungberg om hur det varit att driva en nystartad byrå mitt i en pandemi.

Hur har 2020 varit, tycker du?
2020 har varit ett turbulent år med extrem osäkerhet inför framtiden. Vad sa Löfven? Vad sa Tegnell? Nytt ledningsgruppsmöte? Ska vi ändra planerna? Istället för att bearbeta en marknad i högkonjunktur befann sig många företag plötsligt i kris och försöker drastiskt minska utgifter, skjuta på beslut och ”rida ut” osäkerheten. Någonstans längs vägen så landade vi på PCCN i att hålla fast vid vår ursprungliga vision, våra mål och strategier – men också att i viss mån ställa om när pandemin slog till efter tre månader.

Vad har varit positivt?
Att företagen hoppat flera år in i framtiden när det gäller sin utveckling. Många har lagt om sin marknadsstrategi till mer digitalt, och för oss har det betytt att vi fått möjlighet att vara mer innovativa än någonsin. Vi har fokuserat på utmaningar, framtid och möjligheter. Vi har snackat mycket om vikten att ta hand om varandra, både i arbetsgruppen och i relationen med kunderna, att se till att alla mår så bra det bara går. Att våga synas och ta plats under kriser visar på styrka och bygger på så vis starkare relationer med kunder och medarbetare. Och starka relationer varar längre än kriserna i sig.

Vilka utmaningar har vi stött på?
De viktiga nätverksytorna ställdes in eller ställdes om till digitala varianter. Befintliga kunder anpassade sig snabbt men bearbetning av nya kunder var nästintill obefintlig under våren. Men i september kunde vi se en positiv förändring, och nu är vi faktiskt på god väg att nå årets mål med antal nya kunder. Eftersom vi är i startup-fasen har vi en fördel i att vara agila i alla led. Vi har möjlighet att agera snabbt på förändrade  marknadsförutsättningar och kundbeteenden.

Vad har vi lärt oss?
Att det normala kommer vara det osäkra. Att vi behöver bygga upp motståndskraft för att klara konsten att leva i osäkerhet. Kika gärna på Kairos Futures framtidsspaning om 2021, där finns mycket intressant att fundera över. Vi är tacksamma över att få hjälpa så många kunder med deras digitala transformation, en förändring som är här för att stanna. När vi väl går tillbaka till något slags normalläge kommer alla först att vara svältfödda på det sociala, och så glada att träffas igen. Men i framtiden kommer vi att ställa större krav på bra kvalitet i våra möten, eftersom man alltid kan välja det digitala alternativet.

Vad kan vi vänta oss av 2021, tror du?
Jag är övertygad om att de företag som lyckas hitta kreativa lösningar på dagens utmaningar kommer att komma ur krisen ännu starkare. Stora samhällsförändringar innebär alltid möjligheter för den som är snabbfotad nog att ta tillvara på dem. Vi ser utan tvekan stor potential att växa på marknader där konsumenter och företag snabbt ändrar sina beteenden.

Hur kommer marknadsföring och kommunikation att se ut post-corona?
Det digitala är här för att stanna. Video var populärt redan före pandemin, men här ser vi nu en stor ökning, även för video inom social handel. Äkthet spelar fortfarande stor roll i marknadsföringen. Att nå ut med relevanta budskap i tuffare tider är inte bara bra för relationen utan även för framtida konverteringar. Att använda kristider för att engagera och kommunicera kring sådant som berör människor just nu visar bara styrka och skapar relationer med kunderna som varar långt längre än kriserna i sig.

Dina bästa tips för företag som vill nå ut med sitt budskap 2021?
Våga satsa när andra bromsar. Det här är en gammal klassiker som man ofta hör när det blåser snåla vindar, men sluta inte att kommunicera. Som annonsör får du mer för varje investerad krona samtidigt som bruset är lägre när konkurrenterna vilar på hanen.

Hela spelplanen har ritats om och självklart finns det företag som för tillfället inte kan marknadsföra sig alls. Men om du har en affär: våga satsa när andra bromsar. Att avvakta är det absolut sämsta du kan göra.

Och berätta om din verklighet. Kunder och anställda vill höra om dina ansträngningar eller tjänster som är anpassade till den verklighet vi nu står inför. Vad gör du i denna kris som du är stolt över? Vad kunde gjorts bättre? Var transparent, ärlig och tänk långt utanför företagets riktlinjer.

Nu är vi i slutet av 2020, och vi är många som längtar efter en nystart och ett nytt år – även om vi vet att världen kanske aldrig går tillbaka till det ”normala” igen.

Men vad vet jag? Om det är något vi lärt oss under året som gått är det att allt kan ändra sig …

Annica Ljungberg, Agency Director Paragon